Akutt ankelskade - overtråkk

Har du tråkket over? Bruk RICE-prinsippet

Akutte skader i ankelen har en hyppig forekomst med ca. 400 tilfeller daglig i Norge. Årlig behandles det mellom 60-70.000 ankelskader ved poliklinikker eller sykehus. Leddbåndskader rundt ankelen oppstår som oftest innenfor idretten og utgjør ca. 20% av alle idrettsskader, men det er heller ikke uvanlig at det skjer i den generelle populasjonen. Det er vanligere med ankelskader hos tenåringer og yngre voksne fremfor eldre, og det er større forekomst hos kvinner fremfor menn.

Et ankel-overtråkk inkluderer enten strekk, delvis avrivning eller total avrivning av leddbånd rundt ankelen, og 85% av tilfellene forekommer på yttersiden av foten. Den vanligste skademekanismen ved ankelskader er å tråkke på foten mens den er vridd innover (supinasjon), som fører til strekk, delvis avrivning eller i verste fall total avrivning av leddbånd. Kraftigere overtråkk som fører til betydelig ømhet rundt ankelkulen samt ikke kunne stå/gå på foten, kan gi mistanke om benbrudd og det må gjennomføres en røntgenundersøkelse. Hos yngre er det vanligere med skader på leddbånd, mens hos eldre er det vanligere med benbrudd.

Undersøkelsens hovedformål er å avdekke om det foreligger større skade på leddbånd eller eventuelt benbrudd. Ved mistanke om benbrudd må det gjennomføres en røntgen undersøkelse. For å danne et bilde av hvilke strukturer som kan være skadet, gjennomføres det palpasjon (å kjenne) av benstrukturene, leddbånd og muskulatur. Vanlige funn ved ankelskader er at det foreligger hevelse foran og under ankelkulen på utsiden av foten. Ved skade på leddbånd er det vanligere med smerte rundt ankelkulen og relativt smertefritt på ankelkulen, mens ved brudd er det vanligere at ankelkulen er betydelig ømmere. Dersom det oppstår mye væskeansamling, kan det være vanskelig å utelukke brudd i undersøkelsen, og røntgen må til.

I akuttfasen (de første 48 timene etter skade) bør man følge behandlingsprinsippet «RICE». RICE er et behandlingsprinsipp for akutte muskel- og skjelettskader i armer og bein, så lenge brudd er utelukket.

RICE-prinsippet er et akronym som står for:

  • Rest (ro/hvile): Fullstendig avlastning av beinet
  • Ice (is/avkjøling): Avkjøle det skadede området
  • Compression (kompresjon/trykkbandasje): Elastisk bånd rundt det skadede området
  • Elevation (elevasjon/heving): Plassere beinet høyere enn hjertehøyde

Etter de første 48 timene vil blødningen i vevet mest sannsynlig ha stanset. Her er da hovedformålet å trene opp ankelen for å gjenvinne normal bevegelighet, smertefri bevegelse og bli kvitt eventuell hevelse som fortsatt er til stede. Forskning viser til at tidlig påbegynt bevegelsestrening og tøyning vil fremskynde tilhelingsprosessen.

Usikker på hvordan trene opp ankelen?

Bestill time her !

Skrevet av Stefan Stanic

Få hjelp,
helsenyheter, tips og triks fra oss.

* Du godkjenner at du melder deg på vårt nyhetsbrevet
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsett å lese

Nakkeplager

Helse